Obiektyw szerokokątny – wybieramy najlepszy

Fotografia krajobrazowa, czy imprezowa nie może obejść się bez obiektywu szerokokątnego. To właśnie przy jego pomocy uzyskujemy najlepsze fotografie ukazujące wiele elementów w jednym kadrze. Sprzęt tego typu pozwala na uzyskanie bardzo szerokiego kąta widzenia, który wielu fotografów niezaznajomionych z obiektywami tego typu wprawia w osłupienie. Jaki obiektyw szerokokątny kupić? Dlaczego posiadanie go jest ważne?

Szeroki kąt – czy mi potrzebny?

Dopóki cieszy nas nowy aparat i obiektyw, nie zauważamy możliwości współczesnej optyki, ponieważ fascynacja sprzętem przykrywa poszukiwania. Kiedy jednak znajomi proszą nas o zdjęcia w środku podczas imprezy, nagle aparatem trzeba kręcić dookoła, by złapać całość. Z drugiej strony kitowe obiektywy nie zawsze „widzą” na tyle szeroko, że obejmą cały kadr, a jeśli już – jakość obrazka nie bywa zadowalająca. Podobnie jest podczas fotografowania pejzażu. Z jednej strony świetnie sprawdzą się długie ogniskowe, które ścisną perspektywę obrazu i umożliwią skupienie uwagi widza na jednym szczególe (np. pojedyncze drzewo na zboczu góry). Z drugiej, chce się naturalnie, by zdjęcie „oddychało i miało w sobie możliwie najwięcej przestrzeni. Jeśli tego potrzebujecie, konieczny będzie zakup obiektywu szerokokątnego. To szkła, których kąt widzenia wynosi ponad 60 stopni. W ekstremalnych przypadkach jest to dużo więcej. Nadaje to fotografowi nowych możliwości, i jeśli pójdzie w ślad za pasjami, zyska nowy, często bardzo niebanalny punkt widzenia.

Szeroki kąt, z czym to się je?

Generalnie obiektyw szerokokątny to taki, którego ogniskowa wynosi mniej niż krawędź zastosowanej w naszej lustrzance matrycy. Jeśli mamy matrycę CMOS, co jest najczęstszym wyborem, najlepsze szkła będą miały ogniskową do 16 – 18 mm. Rynek oferuje bardzo dużo takich obiektywów, lepszych i gorszych. W tej kategorii są szerokokątne zoomy, które operują w zakresie 10 – 20 mm. Takim będzie doskonała do CMOS-a Tokina ATX Pro II, uznawana za „pancerną”, równie dobra będzie Sigma 10-20mm czy Tamron 10-20mm. Obiektywy tego rodzaju zniekształcają obraz, ale w bardzo plastyczny sposób. Niejako „wypychają” środek zdjęcia a „ściągają” do siebie jego krawędzie. To umożliwia zdjęcia w ciasnych pomieszczeniach czy blisko budynków, gdy nie ma miejsca by się cofnąć. Optycznie jedną z najlepszych jest Tokina. Sigma nieco „mydli” przy krawędziach, a Tamron nieco zdjęcia ściemnia. Im nowsza generacja szkła, tym te wady są mniejsze, a jakość obrazu – lepsza.

Ogniskowa a obiektyw szerokokątny

Wybierając obiektyw szerokokątny, warto pamiętać, aby miał on jak najmniejszą ogniskową. Jest to o tyle ważne, że im mniejszy jest ten parametr, tym więcej krajobrazu „obejmiemy” w kadrze. Różnica pomiędzy obiektywem standardowym, dołączanym do zestawu a obiektywem szerokokątnym jest na tyle duża, że znaczna część fotografów musi na nowo nauczyć się robić zdjęcia.

Charakterystycznym elementem pierwszych zdjęć wykonanych przy użyciu obiektywu szerokokątnego jest obecność stóp lub palców fotografa. Takie niewielkie wpadki zdarzają się dosyć często, jednak problem tego typu jest do wypracowania i zanika wraz z nabieraniem doświadczenia na nowym sprzęcie.

Jakie światło w obiektywie szerokokątnym?

Dobranie właściwego parametru światła zależy głównie od planowanych zastosowań. Warto nauczyć się, że inaczej oświetlony jest budynek usytuowany na ogromnej, otwartej polanie, a inaczej naświetlone jest wnętrze ciemnego zamku. Przed zakupem obiektywu szerokokątnego niejako musisz podjąć decyzję, na jakich obiektach się skupisz.

Jeśli obiektem Twoich zainteresowań fotograficznych będą krajobrazy – wybierz obiektyw ciemniejszy, czyli posiadający f/4.5-5.6. W ten sposób nie tylko będziesz mieć możliwość wykorzystania naturalnego światła słonecznego, ale również znacznie zaoszczędzisz, co w przypadku początkujących fotografów jest znaczące.

Inaczej sprawa się ma w przypadku chęci fotografowania wnętrz i imprez w ciemnych pomieszczeniach. Wtedy nastawiaj się na zakup obiektywu szerokokątnego o f/2.8 i lepszego. Dzięki temu unikniesz konieczności użycia lampy błyskowej i ustawienia wysokiego ISO, które potrafi znacznie zniekształcić obiekty na zdjęciach i spowoduje powstanie szumów. W związku z tym, zdjęcia z lampą lub wysokim parametrem ISO często wymagają poprawek w programach graficznych, co jest najtrudniejszym elementem pracy fotografa.

Nie skupiaj się na autofocusie w obiektywie szerokokątnym

Jak się okazuje, autofocus nie musi być potrzebny w obiektywie szerokokątnym. Kwestia ta jest jednak regulowana poprzez planowane zastosowanie. Jeśli po zakupie sprzętu chcesz skupić się na fotografowaniu oddalonych obiektów krajobrazowych – autofocus będzie zbędny. Dzieje się tak za sprawą odległości od fotografowanego obiektu. Im jest ona wyższa, tym powiększa się głębia ostrości, dlatego wyostrzenie pojedynczego elementu spowoduje wyostrzenie głównego obiektu na zdjęciu.

Autofocus będzie jednak przydatny podczas dynamicznych zdjęć we wnętrzach. Dotyczy to zarówno dużych koncertów, jak i kameralnych imprez. Wtedy najbardziej liczy się czas, dlatego szybkie wyostrzanie będzie na wagę złota. Warto również pamiętać, że korzystając z obiektywu szerokokątnego, rzeczywistość widziana przez wizjer aparatu jest delikatnie zakrzywiona pod względem odległości. Rozpoczynając fotografię we wnętrzach, skup się na wyczuciu poprawnej odległości od fotografowanego obiektu.

Filtry do obiektywu szerokokątnego

Filtry są nieodłącznym elementem obiektywu. Mimo iż na początku nie wiem, do czego mogą się nam przydać, na późniejszym etapie zaznajamiania się z fotografią odkryjemy, dlaczego powinniśmy je mieć. Przede wszystkim wiele filtrów pozwala na odpowiednią regulację wpadającego do obiektywu światła, co może być przydatne, kiedy chcesz wykonać wysokiej jakości fotografię.

W kwestii filtrów panuje zasada, że im ma większą średnicę, tym większa jest jego cena. Warto o tym pamiętać dokonując zakupu obiektywu szerokokątnego. Ponadto zalecamy, aby sprawdzić system mocowania, gdyż może okazać się, że konieczne będzie zastosowanie dodatkowych mechanizmów, które są dodatkowo płatne.

Przed kupnem szerokokątnego szkła sprawdź zdjęcia

Przed kupnem wymarzonego szkła zwróć również uwagę na zdjęcia, jakie zostały wykonane przy użyciu danego obiektywu szerokokątnego. Jest to ważne, jeśli interesują Cię wyłącznie dobre zdjęcia w pełnej rozciągłości. Wiele obiektywów charakteryzuje się tym, że rogi zdjęcia są niewyraźne lub całkowicie zniekształcone, a w środku zdjęcia pojawiają się pozornie niewidoczne kształty – sprawdź to, zwłaszcza jeśli planujesz fotografować wnętrza.

Planując kupno obiektywu szerokokątnego, pamiętaj, że jest to jedno z najbardziej zaawansowanych urządzeń fotograficznych, jakie kiedykolwiek użytkowałeś. Wybór sprzętu tego typu jest niezwykle ważnym procesem, dlatego zaniechanie jednego z etapów może spowodować całkowitą klęskę.

Rybie oko

Ekstremalną propozycją jest obiektyw typu „rybie oko”, czy też fisheye. Każdy kto mieszka w bloku, ma taki obiektyw w drzwiach – tak zwane judasze są idealną ilustracją funkcjonowania takiego obiektywu. Fisheye mają kąt widzenia często ponad 180 stopni, wersje ekstremalne nawet 220 stopni. To sprawia, że obraz staje się zniekształcony w sposób beczkowaty lub kołowy ale efekty bywają powalające. Fotografowie w postprodukcji potrafią nieco te zdjęcia „wyprostować” uzyskując fantastyczne efekty. Znakomitym obiektywem szerokokątnym będzie kultowy Nikkor 16mm, ale jest to szkło firmowe, więc drogie. Tańsze będą propozycje Pelenga, Sigmy, a przede wszystkim Samyanga. Ten ostatni producent zaczynał bój w fotografii właśnie za pomocą stałoogniskowych szkieł typu „rybie oko”, pozbawionych stabilizacji i autofocusa – a przez to tanich i niezawodnych. Dziś kosztują one poniżej 1000zł, ale oferują niesamowitą przygodę w fotografię z niezwykłymi perspektywami.

Jaki obiektyw szerokokątny wybrać?

Jeśli nie potrzebujemy szkła o ekstremalnych możliwościach, ale chcemy pracować we wnętrzach i pejzażu trzeba rozglądać się za obiektywem szerokokątnym. Najczęściej występują jako zoomy z niewielkim zakresem ogniskowych i w zupełności wystarczają do powierzonych zadań. Często jakość obrazka z nich uzyskana jest równa szkłom stałoogniskowym, zwłaszcza w centrum kadru. Wiele z nich ma stałe i jasne światło ogniskowej. Najlepsze propozycje w tym zakresie to:

  • Tokina 11-16mm f/2.8 ATX Pro II – 1995 zł
  • Nikon Nikkor 12-24mm, F4G – 3890 zł
  • Sigma 10-20mm, f/3.5 – 1795 zł
  • Tamron 15-30mm f/2.8 Di VC USD – 3729 zł

Z kolei jeśli szukamy „rybiego oka” najlepszymi propozycjami będą:

  • Samyang 8mm T3.8 Fish-eye CS II – 980 zł
  • Sigma 15mm f/2.8 EX DG Fisheye – 2790 zł
  • Meike MK 8mm f/3.5 – 890 zł

Jak widać, w przyzwoitym pułapie cenowym znajduje się całkiem sporo wygodnych i ciekawych szkieł. Warto pomyśleć nad taką rozbudową własnego zaplecza fotograficznego.

Najlepsze obiektywy szerokokątne  – Ranking 2019:

Innych fanów fotografii interesowało także:

  • ranking obiektywów krajobrazowych
  • zdjęcie szerokokątne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *